AuDHD - autisme og ADHD på samme tid

Autisme og ADHD på samme tid

Hvad kan du læse på denne side?

    Nogle mennesker lever med en helt særlig hjerne, der både passer i ADHD-kassen og autismekassen. Eller som ikke helt passer i nogle af kasserne. I daglig tale kaldes den profil for AuDHD. Faktisk kan rigtig mange mennesker med enten en ADHD eller autismediagnose genkende flere træk fra den anden lejr. Der er så at sige et stort overlap mellem de to slags hjerner.

    Men hvordan ser verden så ud for mennesker med en blandingshjerne? Ofte ser verden ud på en ret unik måde. En slags tredje profil, der er sin egen. Det kan du læse mere om i dette blogindlæg.

    Vær opmærksom på, at artiklen ikke er en gennemgang af officielle, diagnostiske kriterier, men i stedet en beskrivelse af de forskellige profiler baseret på min praktiske erfaring.

    Læs mere om ADHD her (ny fane).

    Læs mere om autisme her (ny fane).

    Læs mere om forskellen mellem autisme og ADHD her (ny fane).

    Hvad er AuDHD? Overlap mellem autisme og ADHD

    Kom med på en lille rundtur i en AuDHD-hjernes sociale liv, studieliv, planlægningsliv og meget mere.

    Livet med AuDHD kan opleves som en konstant dans mellem modsatrettede behov og impulser. Som om ens hjerne slås med selv.

    Socialt

    I sociale sammenhænge kan en person med AuDHD fremstå engageret, åben og udadvendt, men ofte bliver man usikker efterfølgende. Det kan være svært at tolke andres signaler præcist, og man kan blive overstimuleret af samtalerne. Man kan også blive overstimuleret af at skulle bruge sin mimik, at skulle afkode andres mimik og lytte til alle mulige lyde. Efter sociale aktiviteter opstår der for nogle en følelse af træthed og selvkritik, selvom andre oplevede det hele som velfungerende. Mange udviser stor empati og social intuition, når man har overskud, men man kan samtidig virke reserveret og flad, når man er lav på overskud.

    Kommunikation

    Ens kommunikation kan være svinge mellem dybe, detaljerede samtaler og spontane samtaler med hurtige emneskift og problemer med fokus. Ofte vil samtalerne handle om ens interesser eller om noget, der er særligt meningsfuldt eller spændende at tale om. Man kan sagtens smalltalke om kedelige emner, men det er drænende, og andre kan opleve, at man pludselig zoomer ud af samtalen.

    Opgaveløsning

    I forhold til opgaveløsning har mange med AuDHD en særlig evne til at kombinere systematisk tænkning med kreativ innovation og finde løsninger, der bygger på både detaljefokus og helhedsblik. Man er god til struktur og planer, men mindre god til at følge dem. Mange vil have en ambitiøs og engageret tilgang til skole og arbejde, men selve handlingen sker først, når man er under pres (eller hyperfokus). Mange planlægger grundigt og sætter barren højt, men arbejder ustabilt og i intense ryk, der er udmattende. Det kan virkelig også være udmattende at være bevidst om alle mulige detaljer og alle muligheder helheder - hele tiden!

    Struktur og kaos

    Daglig struktur er ofte meget ambivalent, fordi man kan have brug for struktur og være god til at lægge planer, men være rigtig dårlig til at følge sin plan. Det kan være svært at prioritere og svært at balancere mellem egne behov og ydre krav, og mange føler sig konstant overvældede. Man kan føle sig splittet mellem det, man gerne vil, og det, man formår.

    Følelser

    Ens følelsesliv kan være præget af høj intensitet og hurtige skift. Mange oplever, at små hændelser kan udløse store følelsesmæssige reaktioner – f.eks. begejstring, overvældelse eller vrede. Der kan være lange perioder med indre spændinger, som er udmattende. Det kræver energi at holde sig selv i balance.

    Interesser

    Ens interesser og hobbyer har ofte to sider. På den ene side har man nogle gennemgående og lange hovedinteresser, men man har også en masse skiftende underinteresser. Mange oplever, at man kan blive ramt af hyperfokus på bestemte emner, som kan optage én i timer eller dage. Andre dage og perioder kan være helt tomme, uden fokus og ofte med en del rastløshed. Nogle vil engagere sig dybt i det, de brænder for og udstråle en stor autenticitet, nysgerrighed og handlekraft. Samtidig vil der være områder af ens liv, som man hurtigt mister interessen for.

    Sanser

    Sansemæssigt er man ofte ambivalent, fordi man søger stimulation, men hurtigt bliver overstimuleret. For eksempel kan man nogle gange have brug for absolut stilhed og andre gange opsøge høj musik eller fysisk aktivitet for at finde ro og fokus. Kombinationen af sansefølsomhed og stimuli-søgen kræver, at man hele tiden tilpasser sig, og det kan være udmattende.

    Masker

    Maskering spiller ofte en stor rolle. Man har ofte lært at tilpasse sig og fremstå organiseret, selv når man overbelastet og ustruktureret. Andre oplever måske én som velfungerende, selvom man er udmattet, urolig og selvkritisk. Omgivelserne overser ofte, hvor meget energi det kræver blot at “fungere”. Nogle mennesker med AuDHD klarer sig rigtig godt i skolen og arbejdslivet, men brænder ud, når kompleksiteten i ens liv stiger, fordi man faktisk overanstrenger sig i sit liv. Det kan f.eks. være, når man skal passe et arbejde og være forælder på samme tid.

    Næste
    Næste

    Kom med på rundtur i en autistisk hjerne